KOSTBART er udviklet som et forsøg på at skabe de bedste betingelser for at tage springet som grøn, fysisk iværksætter.

På denne side har vi sammensat et startkit med fem værktøjer, der nemt og konkret kan hjælpe dig med at komme i gang med fysisk iværksætteri. 


Selvreflektere

‘Hvad skal jeg lave?’

I løbet af en proces er det normalt at glemme hvorfor, du laver det, du laver. Kernen er at følge emner, der virkelig interesserer dig.

  • Reflekter over dine ambitioner og motivation og skriv det ned - gerne p max en A4. Det vil fungere som dit eget manifesto, som du kan altid kan vende tilbage til.


Sammenligne

‘Hvem inspirerer mig?’

Identificér dine rollemodeller og undersøg, hvad det er, der inspirerer dig ved dem. Er det deres æstetik, deres innovative idéer, deres kommunikationsstil eller noget helt andet?

  • Identificér og definer 3-5 rollemodeller. Analyser deres succeser og udfordringer. Skab derefter et moodboard, hvor du samler den værdi, du ønsker at tilegne dig fra dem.


Cirkulær Strategi

‘Hvordan forholder jeg mig til brug af materialer?’

Uanset om du går op i bæredygtighed eller ej, er det noget du bliver nødt til at forholde dig til som fysisk iværksætter.

  • Byg din cirkulære strategi ved at overveje og fordybe dig i, om du arbejder med et eller flere af følgende områder:


    – Genbrug eller genanvendelse.
    – Lokal produktion.
    – Bevidst materialevalg.
    – Lang produkt-levetid.
    – Modularitet.
    – Samarbejde på tværs af forsyningskæder
    – Digitalisering og sporingssystemer.
    – Ressourceeffektivitet og optimering.
    – Affaldsreduktion.
    – Bevidsthed og engagement.
    – Innovation og forskning.

    Bemærk, at ingen af disse områder i sig selv er cirkulære - og at der er endnu flere at tage fat i. Du skal derfor analysere hvert enkelt tilfælde for at vurdere, hvordan det kan bidrage til en overbevisende cirkulær praksis.


Skabe

‘Hvordan går jeg fra idé til håndgribelig form?’

Der findes ikke én måde, der beskriver den korrekte måde at designe et objekt på. Der findes en lang række af prototyping metoder, der kan lede dig i forskellige retninger."

  • Da vi taler om fysisk skabelse, er følgende liste eksempler på fysisk prototyping. Husk at i denne fase må man godt være frådsende! Det er helt normalt at lave hundredvis af modeller, før du finder den rette form.

    1. Skitse: Hurtige håndtegnede skitser til at visualisere ideer.
    2. Modellere i skala: Fysiske prototyper, der repræsenterer det endelige produkt i en mindre skala. Brug f.eks. papir, gips eller ler.
    3. Mockups: Prøve af skalaen i en 1:1 mockup. Byg f.eks. med pap.
    4 Digitale prototyper: Prototyper oprettet ved hjælp af designsoftware som Rhino eller Sketch-up. Disse kan du derefter 3D printe for at skabe en fysisk forståelse af objektet.
    5. Applicere dit design i virtuelle virkelighedsmiljøer ved at bruge f.eks. Photoshop.
    6. Rollespilsprototyper: Prototyper, hvor deltagere agerer scenarier for at simulere brugeroplevelser.
    7. Cirkularitet: Se på tidligere kategori ‘Circkulær Strategi’ og lad materialet styre hvilken type af objekt eller produkt, du skaber.


Starte

‘Hvordan kommer jeg igang?’

Du skal ikke være bange for at være naiv! Start med de ting, du allerede er god til. Søg hjælp til de ting, du ikke mestrer. Ingen kan klare alt alene, og bag enhver succesfuld person gemmer der sig et team af støttende individer.

  • Som iværksætter er det afgørende at jonglere med mange forskellige aspekter samtidigt. Fokuser på de områder, du finder sjove, og udvikl strategier til at søge hjælp til de mere udfordrende områder.

    I stedet for at have bæredygtighed som en separat kategori, bør du forsøge at integrere din cirkulære strategi i alle områder af din virksomhed.

    1. Din fysiske idé: Forskning, design og fremstilling af det produkt, du ønsker at sælge.

    2. Markedsundersøgelse: Analyse af konkurrenter og målgruppe for at identificere behov og muligheder.

    3. Branding og identitet: Skab en stærk og genkendelig identitet for din virksomhed og produkt.

    4. Produktion: Sikring af pålidelige (og gerne lokale) producenter eller leverandører. Kan du f.eks. finde en producent, som har nogle restmaterialer fra sin industri, som du kan bruge?

    5. Økonomisk støtte: Undersøg mulighederne for legater, fonde og investorer, der kan bidrage til opbygningen af din virksomhed. Det kan tage tid at generere overskud, så det er afgørende at have en økonomisk buffer på plads.

    6. Salgs- og marketingstrategi: Etablering af effektive salgskanaler, både online og offline, for at nå dine kunder. Fastlæggelse af en prisstrategi og beregning af fortjenstmargener.

    7. Administration: Afsæt min. 20% af din tid til løbende budgettering, bogføring, kommunikation og lignende.

    8. Kundeservice: Skab en plan over, hvordan du håndterer spørgsmål, klager og feedback fra kunder.

    9. Tidsplan: Fastlæg en langsigtet tidsplan med milepæle for at sikre effektivitet og overholdelse af deadlines.

    10. Skalering og vækst: Planlægning for fremtidig vækst og identificering af muligheder for at udvide sortimentet, markederne eller salgskanalerne.